Training Klantgedreven communiceren

Door te communiceren vanuit klantgedrevenheid heb je grote invloed op hoe de klant jouw organisatie ervaart. Hoe communiceer je duidelijk én met impact? Soms is je boodschap niet prettig: een levering is te laat of het is lastig aan je klant uit te leggen waarom iets niet gedaan kan worden zoals hij of zij dat wenst. Klantgedreven communicatie maakt dan het verschil.

We houden je graag een spiegel voor: wat is het effect van jouw gedrag en schrijfstijl? Hoe reageren je klanten daarop en wat kun je dan het beste doen?

Waarom deze training?

In deze training bieden we je ‘the best of both worlds’: zowel de mondelinge als de schriftelijke communicatie komen aan bod. Want hoe je ook communiceert met je klanten: telefoongesprekken, berichten op social media, chats, e-mails, rapporten, offertes en brieven kunnen van grote betekenis zijn voor hoe een klant jouw bedrijf ervaart.

Het belooft een interactieve bijeenkomst te worden waarbij je direct aan de slag gaat met je eigen voorbeelden. Geen algemene verhalen dus, maar meteen de vinger aan de pols van jouw organisatie. Je klanten zullen het verschil dan ook al snel merken!

Programma

In het eerste dagdeel ga je met je team aan de slag met jouw manier van communiceren naar je klanten. Je leert, op basis van praktische voorbeelden, hoe je ‘blije’ klanten creëert. Deel je ervaringen en we laten graag zien hoe je, met enkele handige tools, die lastige situaties in een positieve flow brengt. Over het bereiken van je doelen, empathie en gesprekstechnieken.

Tijdens het tweede dagdeel staat klantgericht schrijven centraal. Over het verplaatsen in je doelgroep, korter en bondiger schrijven, duidelijkheid én het mysterie van de ‘vloek van kennis’. Met praktische voorbeelden om ‘wij-van-wc-eendteksten’ te voorkomen, afscheid te nemen van ‘wollig’ taalgebruik en je tekst op een handige manier op te bouwen. Houd pen en papier in de aanslag, achteroverleunen is er niet bij!

De trainers

Arjan te Lintelo is organisatiecoach en gespreksleider. Hij helpt bedrijven en organisaties om mensen in beweging te krijgen. Van het wat naar het hoe, van missie, visie en strategie naar het vaak moeilijke proces van uitvoeren. Met als uitkomst: blijvend resultaat. Arjan organiseert, presenteert en coacht. Hij wordt regelmatig gevraagd voor organisatie-, why- en teamontwikkeling, gespreksleiding, presentatie, advisering, kernkwaliteiten, klantgedrevenheid en een andere kijk op leren, ontwikkelen en veranderen.

Margreet Koster is communicatieadviseur en tekstschrijver. Ze adviseert bedrijven in hun online en offline positionering op het gebied van o.a. marketing en arbeidsmarktcommunicatie. Daarbij steekt ze ook zelf graag haar handen uit de mouwen en geeft met veel plezier verschillende communicatie- en schrijfworkshops. Tekst- en taalfreak die zich met veel enthousiasme inleeft. Meedenkt, ondersteunt en graag haar brede ervaringen deelt. Aan anekdotes geen gebrek!

Voor wie

Deze training is er voor iedereen die regelmatig klantcontact heeft, in welke vorm dan ook.

Praktisch

De training klantgedreven communiceren en schrijven, organiseren we incompany. We maken daarbij uitsluitend gebruik van situaties en teksten van jouw organisatie.

De beide onderdelen worden bij voorkeur op dezelfde dag georganiseerd, uiteraard kunnen we hiervan in overleg afwijken.

Extra informatie

Duur: twee dagdelen
Maximaal acht deelnemers.
Prijs: op aanvraag.
Locatie: bij de opdrachtgever of op een externe locatie.